SÜTI (COOKIE) ÚTMUTATÓ
Ez az oldal a könnyebb kezelhetőség érdekében sütiket (cookie-kat) tartalmaz. A sütik szükségesek weboldalának optimális használatához. Segítenek általános használati statisztikák rögzítésében, valamint olyan információk tárolásában, amelyek lehetővé teszik bizonyos szolgáltatások, például a járművek összehasonlítása funkció használatát.Ezek a sütik nem tartalmaznak beazonosítható személyes adatokat. A sütikkel kapcsolatban további információkat olvashat a következő oldalon: Adatvédelem.

2013.11.19.

A Ford gőzerővek készül a Dakarra

A Ford Racing a legmodernebb tervezési módszereket és technológiákat veti be, hogy eredményesen szerepeljen a Dakar Rallyn, amelyek között szerepel a high-tech vázépítő sablon a Ford Ranger tervezéséhez és építéséhez, a tömegcsökkentés érdekében a repülőgépgyártásban használatos, nagy szilárdságú anyagokat alkalmazása, valamint a tervezők munkáját segítő rendkívül fejlett számítógépes programok.

A világ legkeményebb off-road versenyén már a részvétel is hatalmas dolognak számít, ám a Ford Racing mindent megtesz azért, hogy a 2014-es Dakar Rallyra épített járműveik ne csupán a versenyre, hanem a győzelemre is alkalmasak legyenek. A dél-afrikai Pietermaritzburgban működő Neil Woolridge Motorsport (NWM) a legszigorúbb elvárásoknak megfelelően, a legmodernebb anyagok és eljárások segítségével tervezi, fejleszti és építi Ford Racing Ranger versenyautókat. A Ranger tervezésének és építésének alapja egy kifinomult vázépítő sablon, ami a maga nemében egyedülállónak számít Dél-Afrikában, és a világ más részein is kevés hasonló akad.

“A vázépítő sablon megalkotásához kellett a legtöbb idő, szakértelem és pénz.” - magyarázza Neil Woolridge, az NWM főnöke. “De olyan ez, mint egy ház felépítése. Amíg nincs szilárd alap, addig az épület többi részét sem lehet felhúzni, ezért aztán a projekt kezdetétől arra összpontosítottunk, hogy kifejlesszük a legjobb vázépítési rendszert. Minden egyes csövön feltüntetjük az alkatrész egyedi számát, és minden egyes alkatrészt precízen, lézerrel vágunk méretre. A sablon segítségével úgy illeszthetjük pontosan a helyükre a különleges tervezésű kereszttartókat és kereteket, mintha csak egy puzzle részeit raknánk össze.”
Az innovatív vázépítő sablon a Neil Woolridge Motorsport házon belüli fejlesztése, ám a tökéletes eredményhez a cég sokéves off-road versenytapasztalata mellett a Ford detroiti Különleges Járműépítő Csapatának (SVT) és európai alváz-specialistáinak segítsége is hozzájárult. Egy térvázas rácsszerkezet megépítése persze valamivel komolyabb teljesítmény, mint egy puzzle kirakása, hiszen a több száz illesztés precíziós hegesztése után még homokfúvás, festés és összeszerelés következik. Ám végül a mintegy 1600 különféle alkatrészből összeállnak a segédkeretek és a váz – méghozzá szigorúan meghatározott formában, ami a sablon segítségével újra és újra megbízhatóan megismételhető. A hagyományos alvázépítési technikákkal összehasonlítva ez a módszer sokkal magasabb szintű pontosságot, minőséget és – ami a legfontosabb – megbízhatóságot garantál, márpedig a terepversenyek kemény világában ezek a legfontosabb szempontok. Minden járműhöz átfogó, az autó minden alkatrészére kiterjedő anyagjegyzék tartozik, a műszaki rajzokon megtalálható az egyes alkatrészek sorszáma, így egy sérülés esetén könnyen kikereshető és javítható, vagy cserélhető a meghibásodott rész.
A vázépítő sablon segítségével eddig négy Ford Racing Ranger készült, amelyek közül kettő nagy sikerrel mutatkozott be a Dél-Afrikai Cross Country Bajnokságon. A Ranger már az első futamát győzelemmel zárta, és azóta minden versenyen dobogós helyezéssel végzett. Egy új váz legyártása körülbelül egy hónapot vesz igénybe, és a Ranger építése során az NWM a legjobb nyersanyagokkal dolgozik, például Európából importált króm-molibdén csövekkel és Domex nagy szilárdságú acéllal.

“Az autóban nagyon kevés lágyacélt használunk fel.” – avat be Woolridge a munka sajátosságaiba. “Szinte kizárólag olyan anyagokat használunk, amelyek még a repülőgépgyártás követelményeinek is megfelelnek, mivel jóval magasabb a szilárdság-tömeg arányuk. Ebben a sportágban a siker titka a könnyű és erős jármű.”

A Ford Racing Ranger összesen 4000 alkatrészből áll, és a jármű tervezését a NWM csapata végezte Bernd Wellmann szakmérnök vezetésével. A program nemzetközi léptéke miatt a tervezéshez a legújabb CATIA szoftvert használják, vagyis ugyanazt a drága, de teljes mértékben integrált, a tervezéshez és a gyártáshoz kiválóan felhasználható számítógépes programot, amit a legnagyobb jármű- és alkatrészgyártó vállalatok is alkalmaznak.

“Ez a high-tech szoftver szintén a programunk fontos része, és a használatát magunknak kellett megtanulnunk.” – árulja el Woolridge. “Berndt jórészt egyedül oldotta meg a feladatot, és a Ford Racing Ranger minden egyes alkatrészét ezzel tervezte meg.”

A Dakar-versenyautók építése azonban nemcsak a két különleges Ranger megalkotásában merül ki, hiszen a csapatnak rengeteg pótalkatrészt is le kell gyártania, sőt azok szállítását is maguknak kell megoldaniuk – méghozzá két hihetetlenül kemény héten keresztül, mintegy 8500 kilométeren át Argentína, Bolívia és Chile legdurvább terepein.

“Mivel ezek a gépek most indulnak először a Dakaron, nehéz lenne megjósolni, mennyi pótalkatrészre lesz majd szükségünk, de bízom benne, hogy mindenre alaposan fel tudunk készülni.” – teszi hozzá Woolridge. “Hatalmas versenytapasztalattal rendelkezünk, ráadásul alaposan kiismertük már ezeket a gépeket, hiszen majdnem egy teljes szezont végigcsináltunk velük a dél-afrikai bajnokságban.”

Woolridge szerint az a legfontosabb, hogy a verseny első hat napján stabil tempót tudjanak diktálni, és hogy képesek legyenek megoldani a két Ranger legfontosabb javítási és karbantartási feladatait. Január 11-én aztán teljesen lecsupaszítják a járműveket, s a térváz és a motor kivételével mindent kicserélnek rajtuk, így készítve fel őket az utolsó hét nap megpróbáltatásaira. Ez az első alkalom, amikor a Ford Racing új csapata együtt dolgozik: a Neil Woolridge Motorsport 13 fős személyzetét erre kiválasztott európai versenymérnökök és szerelők egészítik ki, akiknek többsége sokéves tapasztalatot szerzett már a Dakar Rally vagy a Rally Világbajnokság futamain. A kisegítőket, az egészségügyi és logisztikai munkatársakat, valamint a management tagjait is beleszámítva a csapat körülbelül 30 emberből áll majd. Az elmúlt hónapok során a legtöbb mérnök és szerelő rengeteg időt töltött a Dakar sikerének előkészítésével, szeptemberben ott voltak az első Dakar Ranger namíbiai tesztelésén, s az eredmények alapján tovább finomították az NWM műhelyében épülő második Ranger szerkezetét.
Eközben Scott Abraham logisztikai manager, a német South Racing vezetője már dolgozik a verseny-teherautó felkészítésén, ami a Dakar Rally útvonalát követve szállítja a legfontosabb alkatrészeket – a két masszív 6x6-os kiszolgáló teherautó mellett, amelyeknek feladata a csapat többi felszerelésének célba juttatása. A határidő már nagyon közel van, hiszen november végén a franciaországi Le Havre kikötőjéből kifut a Dakar Rally különleges hajója, hogy Dél-Amerikába szállítsa az európai csapatok felszerelését és járműveit, így aztán december közepéig a két Rangert és az alkatrészeket légi úton kell átvinni Dél-Afrikából Argentínába, hogy január 5-re minden készen álljon a startra Rosario városában.

“Mostanában minden percünk zsúfolt, de hihetetlen lelkesedés hajt minket.” - fogalmaz Woolridge. “Mindig is arról álmodtunk, hogy elindulunk a Dakaron, és ez az álom hamarosan valóra válik.”



Márkakereskedésünk hírei