SÜTI (COOKIE) ÚTMUTATÓ
Ez az oldal a könnyebb kezelhetőség érdekében sütiket (cookie-kat) tartalmaz. A sütik szükségesek weboldalának optimális használatához. Segítenek általános használati statisztikák rögzítésében, valamint olyan információk tárolásában, amelyek lehetővé teszik bizonyos szolgáltatások, például a járművek összehasonlítása funkció használatát.Ezek a sütik nem tartalmaznak beazonosítható személyes adatokat. A sütikkel kapcsolatban további információkat olvashat a következő oldalon: Adatvédelem.

2014.01.28.

A Ford és a virtuális valóság

A „virtuális valóság” kifejezésről a jövő 3D-videojátékai jutnak eszünkbe, amelyekben a játékosok egy általuk választott fantáziavilágba léphetnek be. Ezzel szemben a Ford a nemrégiben modernizált Ford Virtuális Laborban már ma is használja e fejlett technológiát – de nem szórakozásra, hanem a termékfejlesztés tökéletesítésére és költségcsökkentésre.

FiVE
A hivatalosan FiVE néven emlegetett (Ford immersive Vehicle Environment – Ford virtuális Autókörnyezet) virtuálisvalóság-szoba első pillantásra igencsak egyszerűnek tűnik: a tágas, 6,7 x 11 méteres termet magas fekete falak határolják, s az egyik fal nagy részét egy 4,5 x 2,7 méteres kivetítő képernyő fedi. A szoba közepén szokványos irodai forgószék látható, és itt található a Virtuális Valóság öltözet is, amihez a különleges szemüveg mellett néhány egyszerű eszköz (például zseblámpa és fényceruza) tartozik. A szobában emellett tekintélyes mennyiségű számítógépes hardver is helyet kapott. A szemüveget felhelyezve a felhasználó bármelyik Ford-modell nagy felbontású 3D-képét tanulmányozhatja; az  autót minden szögből megvizsgálhatja, sőt az utastéri elemek (például a váltókar vagy a rádió) ergonomikus elhelyezését is ellenőrizheti. Miközben a felhasználó a képet mozgatja, a különleges szemüvegen keresztül szemlélve a virtuális jármű életre kel a látszólag üres szobában, s a zseblámpa és a fényceruza fénye megjelenik az autó virtuális képén.

„A nagyméretű 4K kijelző hatalmas előrelépést jelent a korábban használt tévéképernyőhöz képest.” – árulja el Elizabeth Baron, a Ford Virtuális Valóság és Fejlett Megjelenítési Technikák részlegének szakembere. „A rendkívüli képfelbontás révén a megjelenített képek sokkal valóságosabbnak tűnnek.”
A mérnökök beállíthatják a fényeket (nappali vagy éjszakai megvilágítás), az autók környezetét (városi vagy vidéki képek), sőt még a karosszéria színét és bizonyos külső elemeket is megváltoztathatnak, hogy a jármű minden négyzetcentiméterét a lehető legtökéletesebben megtervezhessék.

„A fény beállítása nagyon fontos lehet.” – avat be Baron. „Bizonyos megvilágításokban előtűnhetnek olyan formatervi hibák, amelyek más fények mellett láthatatlanok maradnának. Ez a program fantasztikus: elég egyetlen kattintás az egérrel, és máris megnézhetjük az autót ragyogó napsütésben, zuhogó esőben vagy éppen esti sötétségben – méghozzá úgy, hogy a fények bármilyen szögből érhetik a karosszériát.”

Költségcsökkentés
A FiVE segítségével egyedül a 2013-as évben mintegy 8 millió dollárt sikerült megtakarítani. Könnyű elképzelni, hogyan működtek a dolgok a virtuális valóság alkalmazása előtt: a tervezési hibák feltárásához sokkal több valós modellt kellett elkészíteni. Az új meg új prototípusok sok időt és pénzt emésztettek fel, nem beszélve arról, hogy mire elkészültek, gyakran már idejétmúlttá is váltak, mivel a mérnökök időközben megváltoztatták a terveket.

„Persze még most is készülnek prototípusok. Ám e technológia lehetővé teszi, hogy a formatervezés kevesebb valós modellezéssel járjon, ez pedig nemcsak a költségeket csökkenti, hanem rengeteg időt is megtakarít.” - teszi hozzá Baron.

A FiVE másik előnye a globális hozzáférhetőség. Ez annyit jelent, hogy a dearborni laboratóriumban zajló bemutatók és tesztek megoszthatók az interneten, így ugyanabban az időben a világ más részein élő mérnökök is figyelemmel követhetik a munkát.

„Korábban az volt a gyakorlat, hogy elvégeztük a teszteket, majd az eredményt elküldtük a más országokban dolgozó kollégáknak.” - meséli Baron. „Ez meglehetősen időigényes volt. Most azonban a világ különböző részein dolgozó mérnökeink valós időben besegíthetnek a munkába, és azonnal, élő adásban megtehetik az észrevételeiket.”

A jövő
Bármilyen lenyűgöző is e technológia, mégis folyamatosan dolgoznak a továbbfejlesztésén. Baron szerint a FiVE a jövőben még több lehetőséget kínál majd a virtuális valóság és való világ összekapcsolására.
„Lássuk, mit sikerült kihoznunk az F-150 XLT pickupból a laborban: az aktuális modellről van szó, de mi látni akartuk, hogyan mutatna, ha pár dolgot megváltoztatnánk rajta, és új felszereltségi szinteket próbálnánk ki. A virtuális technológia lehetővé tette, hogy e változtatásokat megjelenítsük a már létező modellen, s így világos képet kaptunk arról, hogyan néznének ki e változtatások a valóságban.”

Baron azt is elmondta, hogy idővel a közösségi média is fontos szerepet kaphat a virtuális termékfejlesztésben, s így még szélesebb körűvé válhat a fejlesztőcsapatok közti együttműködés.

„Kreatív és együttműködő munkatársaink folyton azon törik a fejüket, hogy mi lehetne a következő lépés.” – avat be Baron. „Emellett a vállalat vezetőitől is rengeteg támogatást kapunk, így biztosak vagyunk abban, hogy a Ford továbbra is éllovasa lesz a legújabb technológiák alkalmazásának a termékfejlesztésben.”



Márkakereskedésünk hírei