SÜTI (COOKIE) ÚTMUTATÓ
Ez az oldal a könnyebb kezelhetőség érdekében sütiket (cookie-kat) tartalmaz. A sütik szükségesek weboldalának optimális használatához. Segítenek általános használati statisztikák rögzítésében, valamint olyan információk tárolásában, amelyek lehetővé teszik bizonyos szolgáltatások, például a járművek összehasonlítása funkció használatát.Ezek a sütik nem tartalmaznak beazonosítható személyes adatokat. A sütikkel kapcsolatban további információkat olvashat a következő oldalon: Adatvédelem.

2014.05.27.

A Ford a rallycross élvonalában

Negyvenhét évvel születése után a legküzdelmesebb autós sportág, a rallycross visszatért Nagy-Britanniába: a hétvégén megrendezett futamon a Ford versenyzői is rajthoz álltak. 1967 februárjában egy Ford is jelen volt a rallycross születésénél: a Ford Autocraft embere, Brian Melia vezette azt a Lotus Cortina versenyautót, ami másodikként ért célba a Lidden Hillben megrendezet futamon. Ezt az eseményt annak idején kifejezetten az ITV televíziós hálózat “World of Sport”, vagyis “A sport világa” című műsorához találták ki.

A BBC még abban az évben átvette a rallycross futamok közvetítését, így a sportág jövője biztossá vált, olyannyira, hogy 1968 már az első Brit Rallycross Bajnokságot is megrendezték, amit Tony Chapel nyert meg egy gyárilag felkészített Ford Escort Twin Cam géppel. Az Escorthoz hasonlóan a Capri modell is a rallycross világában mutatkozott be elsőként a versenypályán; ez jól mutatta, milyen komolyan vette a Ford a sportágat, ami a TV-közvetítések révén ötmillió nézőhöz jutott el, miközben olyan sztárokat teremtett, mint Roger Clark. 1969 és 1971 között a Ford Motorsport három ütős Capri-versenyautót is készített, és a látványos gépek számos győzelmet arattak – még annak ellenére is, hogy 4x4-es hajtásuk miatt a versenyszervezők jelentős időhátránnyal indították őket. A gyári rallycross Caprik ugyanolyan különlegesek voltak, mint napjaink Fiesta ST szuperautói; összkerékhajtásuk Ford V6-os motorhoz kapcsolódott.
A Ford versenyzői tették nemzetközi szinten is elismertté a rallycrosst: a néhai zsoké, John Taylor, a Ford Motorsoprt managere Escort versenyautójával Haynes-ben elnyerte a FIA Europe Rallycross bajnoki címét. A norvég Escort-pilóta, Martin Schanche 1978 és 1984 között egy emlékezetes mesternégyest állított be Európában, miközben a brit Escort- és Fiesta-versenyzők, például John Welch, Graham Hathaway vagy éppen Keith ‘Ripspeed’ Ripp számos győzelmet arattak 1976 és 1987 közti évadokban. Az eredetileg egy hátsókerékhajtású RS-szériaautóból kialakított Ford Escort rallycross-versenyautó időközben négykerékhajtású, több mint 500 lóerős, turbótöltésű szörnyeteggé változott. Utána pedig megjelent a legyőzhetetlen 4x4 RS200, volánja mögött Lidden Hill tulajdonosával, Pat Dorannel.

Napjaink Ford Fiesta RS rallycross szupergépei a közúti modellek többszörösen díjnyertes technológiáit hasznosítják a versenypályákon. Portugáliában, a Világbajnokság nyitó futamán két Fiesta ST World Rally Cross is dobogós helyen végzett – ezeket a gépeket kétliteres, 560 lóerős turbómotor hajtja, s a nyomatékot egy hatfokozatú szekvenciális váltó és három önzáró differenciálmű továbbítja a négy kerékre.

A FIA Rallycross Világbajnokság
A FIA Rallycross Világbajnokság 12 fordulójára Argentínában, Törökországban, Kanadában és Európában kerül sor. A versenyzők egy vegyes, murva- és aszfaltburkolatú pályán száguldanak hi-tech szupergépeikkel, amelyek hamarabb gyorsulnak százas tempóra, mint egy F1-es versenyautó. A versenyhétvégék rövid, akciódús szakaszokból állnak, és a döntőbe a legsikeresebb versenyzők jutnak be. A versenysorozatot a British Eurosport közvetíti a televízióban.




Márkakereskedésünk hírei