SÜTI (COOKIE) ÚTMUTATÓ
Ez az oldal a könnyebb kezelhetőség érdekében sütiket (cookie-kat) tartalmaz. A sütik szükségesek weboldalának optimális használatához. Segítenek általános használati statisztikák rögzítésében, valamint olyan információk tárolásában, amelyek lehetővé teszik bizonyos szolgáltatások, például a járművek összehasonlítása funkció használatát.Ezek a sütik nem tartalmaznak beazonosítható személyes adatokat. A sütikkel kapcsolatban további információkat olvashat a következő oldalon: Adatvédelem.

2015.02.17.

A Ford felgyorsítja a szénszálas technológiával kapcsolatos kutatásait

A Ford fontos együttműködésről számolt be, ami innovatív módszereket eredményez az autóiparban felhasználható szénszálas anyagok gyártásában: a Ford és a DowAksa is részt vesz majd az USA kormánya által életre hívott Fejlett Kompozitgyártási Innovációs Intézet munkájában. Az innovációnak köszönhetően felgyorsulnak a Ford kutatásai, amelyek célja az olcsó és nagy tömegben gyártható szénszálak kifejlesztése: ezzel az anyaggal a szerkezet gyengítése nélkül csökkenthető a járművek tömege és üzemanyag-fogyasztása. A Ford az elmúlt hónapban mutatta be a vadonatúj Ford GT szupersportkocsit, aminek szerkezete nagy mennyiségben tartalmaz könnyű anyagokat, így többek közt szénszálat is.


A Ford egy olyan fontos együttműködést jelentett be, ami innovatív módszereket eredményez az autóiparban felhasználható szénszálas anyagok gyártásában. A Ford és a DowAksa felgyorsítja közös kutatásait, amelyek célja a tömeggyártás technikáinak kidolgozása, hogy az autók a jövőben könnyebbek és takarékosabbak lehessenek, miközben teljesítményük tovább növekszik. A két vállalat az USA kormánya által életre hívott Fejlett Kompozitgyártási Innovációs Intézet munkájában is részt vesz majd. Az intézet az USA Energiaügyi Minisztériumának támogatásával működő Nemzeti Hálózat a Gyártási Innovációért nevű szervezetbe tagozódva működik.

“Együttműködésünk a DowAksa vállalattal, valamint részvételünk e szervezet munkájában jelentős mértékben növeli lehetőségeinket.” – avat be Ken Washington, a Ford kutatásokért és fejlett mérnöki megoldásokért felelős alelnöke. “Egy rendkívül tehetséges emberekből álló csapat tagjaivá váltunk, s e csapat azon dolgozik, hogy megalkossa az autóiparban használatos anyagok új generációját.”

Az intézet küldetése és a Ford együttműködésének célja a DowAksa vállalattal (a The Dow Chemical Company és az Aksa Akrilik Kimya Sanayii A.Ş. 50:50 százalékos vegyesvállalatával), hogy egy praktikus, nagy volumenű gyártási eljárás kidolgozásával megoldja azt a problémát, amit jelenleg a szénszálas anyagok magas árfekvése és korlátozott mennyisége jelent.

“A Ford és a Dow Chemical már létező fejlesztési szerződésére alapozott új együttműködésnek köszönhetően hamarabb eljöhet az idő, amikor a sorozatgyártású autókban is megjelennek a szénszálas kompozit anyagok.” - véli Jim deVries, a Ford anyag- és gyártási kutatásokért felelős menedzsere. “A közös munka eredményeképpen hatékonyabbá válik fejlesztési programunk, aminek célja az autóiparban alkalmazható könnyebb kompozit anyagok megalkotása, s ezáltal az autók üzemanyag-fogyasztásának mérséklése – a szerkezetek szilárdságának csökkenése nélkül.” A Ford és a Dow Chemical együttműködése 2012-ben vette kezdetét a kis költséggel, nagy tömegben előállítható szénszálas kompozit anyagok fejlesztésében. A németországi Aachenben működő Ford Kutatási és Innovációs Központ ugyancsak 2012-ben kezdte meg a Hightech.NRW kutatási projekt keretében olyan új gyártási eljárások vizsgálatát, amelyek lerövidítik a szénszálkomponensek feldolgozásának időtartamát. Az aacheni mérnökök és amerikai kollégáik számos, a modern anyagokat és a szénszálakat vizsgáló projektben kutatták, milyen mértékben érinti a korrózió és a korrózió okozta anyagfáradás azokat a vegyes anyagú karosszériákat, ahol a fémhez szénszálas erősítésű műanyagok kapcsolódnak.

“A DowAksa technológiája és termelési tapasztalata révén eredményesen leküzdhetjük azokat az akadályokat, amelyek miatt eddig nem lehetett szénszálas kompozit anyagokat felhasználni a nagy sorozatban gyártott autók szerkezetéhez.” – fejti ki Douglas Parks, a DowAksa igazgatótanácsának tagja és a Fejlett Kompozitgyártási Innovációs Intézet egyik megalapítója. “Az új intézet közös platformot biztosít a gyorsabb előrelépéshez.”

A szénszálas kompozitokat már évek óta használják repülőgépek és versenyautók gyártásához, mivel extrém kis tömegükhöz komoly terhelhetőség társul. A szénszálas anyagok ugyanúgy lehetnek merevek, mint rugalmasak – attól függően, milyen részegységekhez alkalmazzák őket. A Ford az elmúlt hónapban mutatta be a vadonatúj Ford GT szupersportkocsit, aminek szerkezete nagy mennyiségben tartalmaz könnyű anyagokat, többek közt szénszálat és alumíniumot – s ennek köszönhetően az autó kiválóan gyorsul és remekül irányítható, ugyanakkor keveset fogyaszt. A szénszálas szerkezeti elemek révén a GT az egyik legkedvezőbb teljesítmény/tömeg aránnyal dicsekedhet a sorozatgyártású autók mezőnyében.

“Arra törekszünk, hogy olyan anyagot fejlesszünk ki, amivel nagy mértékben csökkenthetjük autóink tömegét és üzemanyag-fogyasztását.” – árulja el Patrick Blanchard, a Ford kompozit részlegének vezetője. “A technológia rugalmassága ma már lehetővé teszi, hogy az autók minden szerkezeti eleméhez új anyagokat fejlesszünk, ami az eddig használt acélszerkezetekhez képest több mint 50 százalékos súlycsökkenést eredményezhet.”

A könnyebb járművek megalkotása fontos szerepet játszik a Ford Blueprint for Sustainability tervében, aminek célja az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérséklése. A tömegcsökkentés elve már a Ford jelenlegi modelljeiben is érvényesül; jó példa erre a nagy szakítószilárdságú, könnyű bóracélt is tartalmazó Fiesta. A vadonatúj, 2015-ös Ford F-150 kabinja nagy szilárdságú, a hadseregben is használatos alumíniumból készül, ami több mint 300 kilogrammal mérsékli az autó tömegét, és – a motortól és a hajtáslánctól függően – akár 29 százalékkal csökkenti a kombinált ciklusban mért üzemanyag-fogyasztást, miközben a jármű a kategória legjobb hasznos terhelhetőségét és vontathatási kapacitását kínálja. A Ford Könnyű Fusion Tanulmányának szinte minden szerkezete kis tömegű anyagokból (alumíniumból, nagy szilárdságú acélból, magnéziumból, kompozit anyagokból és szénszálból) készül, így az autó súlyát 25 százalékkal, gyakorlatilag egy Fiesta tömegére sikerült lefaragni. A tanulmányautóval szerzett tapasztalatok ugródeszkaként szolgálhatnak a kis tömegű anyagok szélesebb körű alkalmazása felé.

A Ford és a DowAksa együttműködése a szénszál-komponensek gyártásához szükséges energiamennyiség csökkentésére, a nyersanyagok árának mérséklésére és a reciklálási eljárások kidolgozására is kiterjed.



Márkakereskedésünk hírei