SÜTI (COOKIE) ÚTMUTATÓ
Ez az oldal a könnyebb kezelhetőség érdekében sütiket (cookie-kat) tartalmaz. A sütik szükségesek weboldalának optimális használatához. Segítenek általános használati statisztikák rögzítésében, valamint olyan információk tárolásában, amelyek lehetővé teszik bizonyos szolgáltatások, például a járművek összehasonlítása funkció használatát.Ezek a sütik nem tartalmaznak beazonosítható személyes adatokat. A sütikkel kapcsolatban további információkat olvashat a következő oldalon: Adatvédelem.

2015.03.05.

Melyek voltak az elmúlt 20 év legizgalmasabb műszaki innovációi az autóiparban?

Az elmúlt 20 év alatt nagyot fordult a világ kereke, és átszövik a minennapjainkat azok a technológiák, amelyekről pár éve még csak nem is álmodtunk. Nincz ez másként az autóiparban sem. Emlékszik még, mi volt az az autóipari technológia, ami legutóbb akkora hatást tett Önre, hogy beszélgetett is róla valakivel? Alighanem az lehetett, amikor az autók elkezdtek besegíteni a parkolásban – ami mára odáig tökéletesedett, hogy maguk találják meg a megfelelő parkolóhelyet, és be is állnak oda. De az is lehet, hogy az ragadta meg a figyelmét, amikor az autó kiírta a sebességkorlátozást az információs kijelzőn, így nem kellett külön észben tartani, mi állt a legutóbb látott közlekedési táblán...

Az elmúlt húsz év során a Ford Európai Kutatási és Innovációs Központja élen járt az ehhez hasonló technológiák kifejlesztésében. A kutatólétesítmény a németországi Aachenben működik; ez a város hosszú ideje ad már otthont az autóipari innovációk fejlesztésének. Íme, húsz olyan innováció, amelyek Aachenben, a Ford Európai Kutatási és Innovációs Központjában születtek, és amely talán már az Ön mindennapjainak is részei:

1: A változás jele
Mind jártunk már így: az egyik percben még vígan autózunk, egyszer csak elsuhanunk egy traffipax mellett, és csak ekkor villan az eszünkbe, hogy ezen a szakaszon mintha sebességkorlátozás lenne… De ettől többé nem kell tartani. A Közlekedési Táblafelismerő észleli és jelzi ezeket a korlátozásokat – sőt még azt is, ha tilos előzni.

2: Díjnyertes erő
Egyetlen olyan motor létezik, ami három egymást követő évben is elnyerte az ’Év Motorja’ címet. Az 1,0 literes EcoBoost erőforrás 2014-ben, 2013-ben és 2012-ben is nyert. Az erős és takarékos blokk turbótöltője majdnem kétszer olyan gyorsan pörög, mint a Formula 1-es autók motorjainak turbója.

3: Az autó, ami más autók láttán fékez
A Ford eddigi legfejlettebb Active City Stop rendszere akár 50 km/órás sebességig működik, automatikusan lefékezve az autót, ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésre. Ezzel jelentősen csökken – sőt akár teljes egészében kiküszöbölhető – a ráfutásos ütközések veszélye.

4: Az autó, ami a gyalogosok láttán fékez
Az Active City Stop rendszerhez hasonlóan a Gyalogosészlelő is fékez, ha az autó előtti útszakaszon gyalogost lát, és a vezető nem reagál a figyelmeztető jelzésre. A rendszer még azokat a gyalogosokat is felfedezi, akik a járdáról leléphetnek a jármű elé.

5: A parkolás már gyerekjáték
Sokak számára a parkolás a nap legstresszesebb pillanatait jelenti. Ám autóinkban már megjelent az a technológia, ami segít beállni a járdaszegély mellé vagy más autók közé, sőt akkor is hasznos, amikor kitolatunk egy parkolóhelyről, miközben más járművek közelítenek hátulról.

6: …sőt akár egy gombnyomásra is megy
Mostanában pedig egy olyan új technológián dolgozunk, ami egyetlen gombnyomásra beállítja az autót a parkolóhelyre, miközben a vezető a jármű mellett áll. A jelenleg még prototípusként működő rendszer önműködően kormányoz, kezeli a sebességváltót, és előre-hátra navigálja az autót.

7: A tüsszögésnek vége
Egyre több embert kínoz az allergia – márpedig 90 km/órás sebességnél egy tüsszentés olyan, mintha 20 méteren át csukott szemmel vezetnénk. Új levegőszűrő rendszerünk akár 99 százalékban képes csapdába ejteni a polleneket, és szinte teljesen kiszűri a nitrogénoxidot, a gáz halmazállapotú szennyeződéseket és a szagokat.

8: Jó utat, nagyi!
Az új technológiáknak és a céltudatos tervezésnek köszönhetően a mai autók már egyre több idős autós számára teszik lehetővé, hogy hosszabb utakra is vállalkozzanak. A Ford „Időskori Öltözékét” viselve mérnökeink pontosan értik, milyen nehézségekkel szembesül egy idős autóvezető, hiszen az öltözék megnehezíti a látást, a hallást és a mozgást.

9: Forgalmi dugó? Az meg mi?
Jelenleg is dolgozunk azon a technológián, aminek segítségével a jövőben az autók automatikusan tartják a forgalom ritmusát, és automatikus kormányzással a kijelölt sávban maradnak. A Forgalmi Torlódás Asszisztens prototípusa már működőképes; a rendszer csökkenti a vezető terhelését, és alkalmas arra, hogy egyenletesebbé tegye a forgalom áramlását.

10: Embergép
RUTH, a Robot – teljes nevén a Tapintható és Érzékelhető Minőséget Mérő Robotizált Egység – a világ első robotja, ami tudományos alapossággal vizsgálja a járművek látható és érzékelhető minőségét. Na de hogyan? Úgy, hogy ugyanazt érzékeli, amit vásárlóink is: mennyire puha, mennyire kemény, milyen forró vagy milyen hideg egy-egy felület.

11: Látástól vakulásig
Látni és látszani – ez tényleg nagyon fontos a biztonságos autózáshoz, különösen éjszaka. Csakhogy mindez nem mehet mások rovására, ezért Vakításmentes Fényszórónk érzékeli a többi autót, és csökkenti a rájuk irányuló fény erejét, miközben tökéletesen megvilágítja az út többi részét.

12: Szív ha dobban
A vezetés öröme sokak szívét megdobogtatja. De talán mások számára is hasznos lenne egy olyan autó, ami méri a pulzusukat. Éppen egy ECG Szívritmus-figyelő Ülés kifejlesztésén dolgozunk, ami a rendellenes szívdobogást észlelve értesíti az orvosi ügyeletet, sőt – későbbi terveink szerint –, az autó biztonsági berendezéseit is aktiválja, megelőzve ezzel az esetleges balesetet.

13: A választás öröme
Volt idő, amikor a dízelmotor még lomha és zajos volt, így csak teherautókban és buszokban használták. Aachenben húsz évnyi kutatás után mindez megváltozott. Mára a modern dízelek mindenütt megjelentek, kisautóinktól kezdve a személyszállítókon át egészen a lendületes Ford ST modellig. Emellett egy nulla károsanyag-kibocsátású autót is ígértünk Európának – így született meg a Ford Electric. Ám nem állunk meg itt, hanem újabb alternatívákat keresünk a benzin- és dízelmotorok kiváltására; jó példa erre az üzemanyagcellás technológia, aminek egyedüli emissziója a víz és a hő.

14: Kritikus tömeg
Ha autóinkat könnyebb anyagokból készítjük, csökkenthetjük az üzemanyag-fogyasztást, és a súlymegtakarítást újabb technológiák beépítésére használhatjuk fel. Ez történt az új Mondeo esetében is, aminek csomagtérajtaja magnéziumból készül, így 25 kilogrammal könnyebb, mint az előző modellé volt.

15: Alapjáraton
Az Auto-Start-Stop rendszert arra terveztük, hogy csökkentse az üzemanyag-fogyasztást és a CO₂-kibocsátást. Ehhez mindössze annyit kell tennie, hogy alapjáraton leállítja a fölöslegesen járó motort, majd újra beindítja, amikor a vezető elindulni készül.

16: Csak egy pillanat
Régebben az emberek csak akkor beszéltek összkerékhajtásról, ha a terepezés került szóba. Csakhogy a rendszerek azóta sokat fejlődtek. Az Intelligens Összkerékhajtás a szempillantás huszadrésze alatt méri fel az út- és forgalmi viszonyokat, s alacsony sebességnél a nagyobb tapadásra, gyorsabb tempónál pedig a jobb irányíthatóságra helyezi a hangsúlyt.

17: Lassú, lassú, gyors, gyors
Előfordul, hogy örülnénk, ha a kormány érzékenyebben működne – például lassú tempónál, hogy könnyebb legyen manőverezni, vagy beállni a parkolóhelyre. Gyorsabban autózva viszont az a jó, ha a kormányzás precízebb. És pontosan ez történik az európai piacra szánt új Edge SUV-modellben.

18: Feltépi az aszfaltot
A kormányzás és más rendszerek áthangolásával a RevoKnuckle izomautóvá varázsolja a személyautót – így lesz az öreg Focus RS-ből aszfaltszaggató versenygép.

19: Értelem és érzelem
A futómű optimális hangolása nem csupán a komfortos rugózásról szól. Az új Mondeo integral link rendszerű hátsó futóműve a vezetés élményét is sokkal kellemesebbé varázsolja, hiszen remekül kezeli az útegyenetlenségeket, sőt az utastérbe szűrődő útzajt is mérsékli.

20: A kanyaron túl
A Ford folyamatosan együttműködik más autógyárakkal, hogy megszülethessen a vezetősegítő rendszerek új generációja és egy újszerű, intelligens közlekedési rendszer: az egymással és az infrastruktúrával kommunikáló autók világa. Ennek egyik eleme az Elektronikus Féklámpa, ami azonnal jelet küld a mögöttünk haladó autósoknak, ha vészfékezésre kényszerülünk – még akkor is, ha a kanyar íve kitakarja előlük az autónkat.



Márkakereskedésünk hírei